Forum www.pierwsza33.fora.pl Strona Główna www.pierwsza33.fora.pl
-----------------------------------
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

sesja (Polski)
Idź do strony 1, 2, 3, 4  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pierwsza33.fora.pl Strona Główna -> sesja
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
bartek
Administrator



Dołączył: 23 Sty 2008
Posty: 38
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 20:09, 23 Sty 2008    Temat postu: sesja (Polski)

siema,tutaj kazdy wrzuca odpowiedz na pytania z sesji.

--Pytanie??
--odpowiedz....
I podajemy numer


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez bartek dnia Czw 18:31, 31 Sty 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Szeriff Walker




Dołączył: 23 Sty 2008
Posty: 25
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Strażnik Teksasu

PostWysłany: Czw 19:08, 24 Sty 2008    Temat postu:

5.Główne motywy liryki średniowiecznej(motywy maryjne, asceza).
W średniowieczu wiara w Boga i religijność była mocno zakorzeniona oraz bez dyskusyjna, wiara miała większe znaczenie niż współcześnie. W tamtym okresie pod wpływem tego mocnego związku z wiarą powstały motywy maryjne oraz idea ascezy.
5.1Motywy maryjne występują głównie w takich utworach jak ,,Bogu rodzica’’ i ,,Lament świętokrzyski’’. Oba się diametralnie od siebie różnią. Oba przedstawiają Matkę Boską w innych perspektywach.
W ,,Bogu rodzica’’ Matka Boska jest przedstawiona jako osoba święta i stanowi perspektywę religijną , a tekst przybiera formę modlitwy.
Lament świętokrzyski to portret Matki Boskiej, cierpiącej i lamentującej matki. Jest to obraz kobiety, jednej z wielu matek, nie świętej postaci, ale ludzkiej, która nie ma wpływu na losy syna, nie może mu pomóc. Jest to perspektywa egzystencjonalna.
5.2 Asceza- jest to ograniczanie do całkowitego minimum lub nawet wyrzeknięcie się dóbr materialnych i przyjemności ziemskich, czyli jedzenia, snu i uciech cielesnych. Miało to na celu doprowadzenie stanu ducha do całkowitej czystości. Głównie ascetyzm przejawiał się w średniowieczu w religii katolickiej.
6. Średniowieczna idea ascezy patrz punkt 5.2.
7.Teocentryzm kultury średniowiecznej.
Teocentryzm kultury średniowiecznej polegał głównie na filozofii i poglądach Św. Augustyna i Św. Tomasza z Akwinu.
Św. Augustyn uważał, że celem ludzkiego życia jest szczęście. To szczęście mógł dać tylko Bóg. Aby tego dokonać twierdził, że trzeba porzucić dobra materialne, czyli rzeczy nie trwałe. Głosił także, że prawda(,,złoty środek’’) leży głęboko w nas samych, kazał zagłębić się w sobie, czyli kazał używać introspekcji. Popierał tradycję platońską, która mówi: ciało jest więzieniem dla dusz.
Św. Tomasz z Akwinu opierał swoje poglądy na poglądach Arystotelesa. Św. Tomasz także uważał, że trzeba się całkowicie oddać Bogu. Twierdził, że jedyna prawda jaka istnieje to ta od Boga oraz ta ze swoich refleksji i przemyśleń na temat otaczającego nas świata. Uważał, że człowiek to kompositum, czyli dobroczynne złożenie ciała i duszy.
8.Charakterystyka dwóch głównych kategorii średniowiecznych- alegoria i personifikacja.
Czyli co oznaczają oba zagadnienia.
Alegoria-występuje w literaturze i na obrazach. Cechuje się tym, że jest dwuznaczna. Oprócz znaczenia dosłownego posiada także ukryty sens i znaczenie. Odróżnia się od symbolu tym, że jej znaczenie jest związane z daną tradycją, a więc aby zrozumieć alegorię trzeba znać daną tradycję z jaką jest związana.
Personifikacja-środek stylistyczny, który nadaje cechy ludzkie materii, która nie jest ludzka, np.zwierzętom lub roślinom. W średniowieczu personifikacja służyła do przedstawiania powszechnej w tamtym okresie śmierci, np. w utworze ,,Rozmowa mistrza Polikarpa z śmiercią’’.


Post został pochwalony 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
bartek
Administrator



Dołączył: 23 Sty 2008
Posty: 38
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 16:01, 28 Sty 2008    Temat postu:

1 Antropologia filozoficzna –filozofia człowieka.

Filozofia-jest nauką zajmującą się badaniem tego wszystkiego co istnieje.

Filozofia o człowieku jest to dział ,który zajmuje się problematyką w aspekcie egzystencjalnym ,moralnym ,psychologicznym oraz położeniem człowieka między przyrodą a Bogiem .Ważnym aspektem tej filozofii jest również stosunek do samego siebie ,drugiej osoby i społeczeństwa.

Św.Augustyn twierdził:
-celem ludzkiego życia jest osiągnięcie szczęścia.
-szczęście dac może tylko bóg
-życie ludzkie jest dążeniem do boga ,poprzez odrzucenie dóbr materialnych czyli (Asceza-umartwianie się)
-zło to nie realny byt ,ale brak dobra ,pochodzi od człowieka ,który może wybrac.

Ważne pojęcia:
-Predestynacja, przeznaczenie, pojęcie filozoficzno-teologiczne oraz teoria, wg której pośmiertne losy człowieka, zbawienie lub potępienie, są od niego niezależne, ustalone przez bóstwo, Boga
-Teocentryzm, postawa intelektualna polegająca na uznaniu Boga za najwyższą wartość


Sw Tomasz z Akwinu:
- nawiązuje do koncepcji Arystotelesa
-koncepcja człowieka jako dobroczynne złożenie duszy i ciała
-Według św Tomasza nie jest bezpośrednio znany umysłowi ludzkiemu ani bóg, ani dusza, ani żadne prawdy ogólne.
-człowiek rodzi się bez wiedzy i zdobywa ją w trakcie życia , doświadzczając tego.
-twierdził ,ze rozum nie tylko poznaje rzeczy materialne ale również boga ,jego istnienie ,jego działanie.

2.uniwersaluzm średniowieczny-definicja
uniwersalizm średniowieczny opierał się na zdominowaniu całej europy przez religie chrescijanską,wszystko było podporządkowane religii ,światopogląd chreścijanski rządził myśleniem ,odczuciami ,postępowaniem i twórczością ludzką, W całej Europie dominował kościół.Wszystkie państwa uznawały zwierzchnictwo papieża ,Łacina była językiem urzędowym i literackim.

Ważne pojęcia:
teocentryzm - przekonanie, że Bóg jest w centrum wszechrzeczy
Feudalizm-rodzaj ustroju społecznego, politycznego i gospodarczego państwa wyróżniający się słabą władzą monarchy, a silną - władców feudalnych, istnieniem zależności osób między sobą, a także istnieniem renty feudalnej. Ustrój rozwinął się głównie w średniowiecznej Europie

3.Motyw śmierci w kulturze śrdnowiecznej:
Motyw ten pokazuje ,że śmierc jest wszechobecna ,wszechwładna i dotyczy każdego człowieka (danse makabre),gdy mamy doczynienia ze śmiercia nie liczy się nasz wizerunek ani stanowisko,pochodzenie czy majatek, Średniowieczna literatura i sztuka ukazują śmierć, która zaprasza do tańca przedstawicieli różnych stanów.W Polsce przykładem tego typu literatury jest „rozmowa mistrza Polikarpa ze śmiercią”Utwory te mają na celu pouczenie człowieka,poruszając jednocześnie temat o sprawach ostatecznych.

Znane utwory literackie:
-„Danse Makabre”
-„rozmowa mistrza Polikarpa ze śmiercia”
-„skarga umierającego”

4.Motywy maryjne w liryce średniowiecznej
Motywy maryjne występują głównie w takich utworach jak ,,Bogu rodzica’’ i ,,Lament świętokrzyski’’. Oba się diametralnie od siebie różnią. Oba przedstawiają Matkę Boską w innych perspektywach.
W ,,Bogu rodzica’’ Matka Boska jest przedstawiona jako osoba święta i stanowi perspektywę religijną , a tekst przybiera formę modlitwy.
Lament świętokrzyski to portret Matki Boskiej, cierpiącej i lamentującej matki. Jest to obraz kobiety, jednej z wielu matek, nie świętej postaci, ale ludzkiej, która nie ma wpływu na losy syna, nie może mu pomóc. Jest to perspektywa egzystencjonalna.

UWAGA!! Ostatni punkt postanowiłem pożyczyć od Temujina ,ponieważ zawarł w swojej pracy to co chciałem napisac w punkcie 4 jest to to samo,mam nadzieje ,ze niemasz mi tego zazłe,jeżeli tak to usune to i zrobie inaczej.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez bartek dnia Czw 15:31, 31 Sty 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Anthony




Dołączył: 28 Sty 2008
Posty: 4
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 18:34, 28 Sty 2008    Temat postu:

Poezja Szarzyńskiego to poezja intelektualna, on sam to przykład poety uczonego. Twórczość Sępa, nawiązuje do wzorców renesansowych i antycznych.Wiele jest w tej poezji niedomówień i wieloznaczności, gry słów itp.
Barokowy konceptyzm
W wierszach Sępa często odnajdujemy barokową tendencję do obejmowania przez poezję tych sfer życia, które dotąd uważano za niepoetyckie, np. nauki czy teologii. W jednym z utworów Sępa odnajdujemy np. odniesienie do geocentrycznej teorii Ptolomeusza. (Ukazywała ona wszechświat jako siedem sfer poruszających się co prawda w różnych kierunkach, ale tworzących harmonię)
Cechy charakterystyczne:
-antytezy, np. światło łaski - ciemność grzechu, Bóg - szatan, dusza - ciało,
-asyndety wieloczłonowe (brak spójników między częściami zdań lub zdaniami)
-nstrumentacje głoskowe (celowe powtarzanie tych samych głosek w bliskim sąsiedztwie)
-oksymorony (zestawienia wyrazów sprzecznych, wzajemnie wykluczających się)
-paradoksy
-parentezy (zdania wtrącone w nawias)
-przerzutnie
-pytania retoryczne


Post został pochwalony 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Anthony




Dołączył: 28 Sty 2008
Posty: 4
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 18:38, 28 Sty 2008    Temat postu:

Poezja Naborowskiego szuka harmonii między przeciwieństwami przemijania i trwania, między naturą życia i przeznaczenia. Podejmuje więc obsesyjną metaforę uciekającego życia, które jest nietrwałe. Przeciwny jest zatem przyznawaniu człowiekowi pełnej swobody życia, bo sprzeczne to jest z przeznaczeniem (pamiętajmy, że Naborowski jest kalwinem, wierzy w predestynację). Przeciwny jest również koncepcjom ucieczki od życia. Jedność przemijania i trwania to prawo Boże.
W twórczości Naborowski sięga po formy kunsztowne jak sonet, utwory buduje w oparciu o bogactwo skojarzeń, wciągające intelektualnie i błyskotliwe w technice. Ceni też prostotę wymowy.
"Marność"
Tematem tego krótkiego utworu jest życie, które po lekturze wiersza okazuje się marnością. Naborowski stwierdza: "Fraszką śmierć i trwoga" i zbliża się do filozofii prezentowanej przez Jana Kochanowskiego:
"Fraszka to wszystko cokolwiek czynimy,
Fraszka to wszystko cokolwiek myślimy.'
Podstawę utworu stanowią reflkeksje o przemijaniu pokoleń i świata, o konieczności umierania i nieuniknionym upływie czasu. Naborowski opisuje niszczycielskie działanie czasu, ale bez dramatyzowanie.Życie ludzkie jest tak krótkie i znikome, że Naborowski nazywa je "czwartą częścią mgnienia". Porównuje je do zjawisk nietrwałych i ulotnych.Życie ludzkie jest tak krótkie i znikome, że Naborowski nazywa je "czwartą częścią mgnienia". Porównuje je do zjawisk nietrwałych i ulotnych:


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Anthony




Dołączył: 28 Sty 2008
Posty: 4
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 18:45, 28 Sty 2008    Temat postu:

Poezja Morsztyna ma przede wszystkim zaskoczyć i olśnić czytelnika nie tyle tematyką, ale formą – tym, jak każdy temat potrafi poeta ująć w sposób nieoczekiwany, wymyślny.Dominujące w całej poezji Morsztyna jest częste używanie przez poetę superlatywów (hiperboli). W jego wierszach znajdziemy ogromną przesadę, poetyckie fajerwerki – prawie wszystko jest w nich przesadzone. Widać to wyraźnie w wierszach miłosnych, gdzie poeta mnoży pochwały adresatek swoich uczuć.obną funkcję spełnia wymyślna puenta wiersza. Morsztyn posługuje się bardzo bogatym słownictwem, jego epitety (dotyczące zwłaszcza różnych elementów ciała kobiecego) są bardzo wyszukane. Ma szczególne upodobanie do kontrastu. Często wykorzystuje antytezę ognia i wody, gorąca i zimna, nocy i dnia, radości i smutku, życia i śmierci. Barokowy poeta posługuje się także wieloma innymi środkami stylistycznymi: porównaniami, perfyrazami, personifikacjami, oksymoronami. Jeśli chodzi o ukształtowanie składniowe jego utworów często mamy do czynienia z paralelizmem syntaktycznym, anaforą i epiforą.astosowanie przerzutni w połączeniu z inwersją sprawia, że często utwory Morsztyna są trudne do odczytania – czyta się jej jak kalambur, słowo po słowie, aby dotrzeć do zamieszczonej przez autora treści.Tematyka utworów Morsztyna jest przede wszystkim miłosna, sposób przedstawiania miłości jest zazwyczaj taki sam – opisanie wyłącznie fizycznej urody kobiety. Pojawiają się przy tym także opisy cierpień podmiotu lirycznego, wynikające z chłodu wybranki jego serca. W wierszach miłosnych Morsztyn posługuje się zazwyczaj liryką bezpośredniego zwrotu do adresata - ponieważ utwory miłosne tworzone były w środowisku dworskim, przeznaczone były zawsze do konkretnych adresatek.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
bartek
Administrator



Dołączył: 23 Sty 2008
Posty: 38
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 21:25, 28 Sty 2008    Temat postu:

no dobra a ktory punkt to ktory?? Very Happy Very Happy

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez bartek dnia Czw 15:31, 31 Sty 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
PogromcaMurzynuff




Dołączył: 23 Sty 2008
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Śro 1:48, 30 Sty 2008    Temat postu:

Antropocentryzm - Człowiek w centrum, jest to światopogląd który opiera się na opozycji Teocentryzmu (Bóg w centrum). Wyrazem Antropocentryzmu jest humanizm. Dzięki Antropocentryzmowi rozwinęły się różne koncepcje życia ludzkiego, również nauka i sztuka skupiały się na człowieku dzięki czemu dokonano nowych odkryć

To jest wersja pana Wroczyńskiego wydaje mi się niezła Wink



DOBRA A DLACZEGO TYLKO JEDEN PUNKT??


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Szeriff Walker




Dołączył: 23 Sty 2008
Posty: 25
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Strażnik Teksasu

PostWysłany: Śro 15:38, 30 Sty 2008    Temat postu:

,,Zarazo'' to jest tylko jeden punkt. Zapierdalaj!
Prujszczyk wiemy, że musisz zagrożenia naprawić, ale przydałoby się całość wstawić Razz


Post został pochwalony 1 raz

Ostatnio zmieniony przez Szeriff Walker dnia Śro 22:47, 30 Sty 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
bartek
Administrator



Dołączył: 23 Sty 2008
Posty: 38
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 20:17, 30 Sty 2008    Temat postu:

jak bedzie tego więcej to zrzuce wszystko do jednego posta,ale jak narazie to sobie w chuja lecicie!

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Wiki




Dołączył: 23 Sty 2008
Posty: 23
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 1:26, 31 Sty 2008    Temat postu:

Główne tematy i motywy ballad i romansów A. Mickiewicza
Tego elementu o balladzie nie musicie się uczyć, ja to zrobię więc mimo wszystko go umieszczam i odgradzam od tego czego musicie się wykuć.

Zacznę od krótkiego opisu gatunku.:
Ballada- pochodzi od włoskiego „ballare”- tańczyć. Utwór synkretyczny czyli łączący elementy liryki, epiki i dramatu. Liryki, bo zawiera środki stylistyczne (np. powtórzenia) które tworzą nastrój. Epiki, bo w każdej balladzie jest narrator i zawiera ona fabułę ( fabuła w balladzie jest szkicowa czyli zawiera dużo elementów niezwykłych chociaż na pierwszy rzut oka wydaje się zwykła) . Dramatu gdyż zawiera elementy napięcia, często na końcu jest katastrofa, w balladzie funkcjonują dialogi.

Wyodrębniamy:
· balladę ludową- powstała pierwsza; stała się podstawą do tworzenia ballady artystycznej; modna w XIX w.; wynikała od romantyków którzy zainteresowali się pieśniami ludowymi.
· Ballada artystyczna- tworzona na podstawie pieśni ludowych.
Cech ballady artystycznej:
1. ciekawsze udramatyzowanie wydarzeń
2. wyraziste wprowadzenie świata nad przyrodzonego
3. atmosfera grozy, tajemniczości;
4. fantastyka balladzie artystycznej ma ewidentne źródło w fantastyce balldy ludowej
5. budowa stroficzna
6. rymy są proste.

Mickiewicz zainteresował się twórczością ludową. Zaczął korzystać z pieśni ludowych.


Tematy ballad Mickiewicza są wzięte z podań, wierzeń ludowych.
Dominujący motyw w balladach to motyw winy i kary. Temat np. zdrady która prowadzi do zbrodni.
Najczęściej jest to jakiś czyn nie etyczny i bohaterowie muszą za jego popełnienie ponieść karę. Bohaterowie są to ludzie prości, najczęściej postacie z ludu.
Akcja przeważnie dzieje się w konkretnych miejscach np. okolice Świtezi, nad jeziorem, miejsca okolic Nowogródka. W to realne miejsce wprowadzone są elementy fantastyczne.

Znaczącym utworem balladowym Mickiewicza jest „ Romantyczność” . Tematem jest tragiczna miłość. W tej balladzie jest bardzo wyraźne połączenie świata realnego z fantastycznym. Jest dzień na rynku w małym miasteczku stoi młoda dziewczyna która wygląda jak obłąkana ( mówi do siebie, wydaje jej się że jest w domu i że jest noc). Jej zachowanie obserwuje prostota która wierzy, że za pomocą uczucia można wejść w kontakt ze światem poza ludzkim. W tej balladzie jest bardzo widoczny motyw ludowy. Jest to ballada zapowiadająca romantyczne postrzeganie świata. Rozum i nauka nie są jedynymi narzędziami poznania.

W innych balladach Mickiewicza jest już bardzo widoczny motyw winy i kary z czym wiąże się motyw natury.
Ballada „ Lilie”
Temat: zabicie męża przez żonę.
Gdy mąż był na wojnie B. Śmiałym to jego żona nie dochowała mu wierności. Później bojąc się że jej zdrada wyjdzie na jaw zabija męża gdy ten wraca z wojny i na jego grobie sadzi lilie. Po jakimś czasie przyjeżdżają jego bracia. Ponieważ on długo nie wraca to stwierdzają ze musiał zginąć na wojnie i zaczynają zabiegać o względy wdowy. Ona chodzi pytać się pustelnika co ma robić. Ten daje jej możliwość ożywienia męża ale ona odmawia. Bracia robiąc wianki dla wdowy zrywają po lilii z grobu zmarłego brata. Podczas ceremonii ślubnej pojawia się zjawa zmarłego męża który karze wszystkich znajdujących się w cerkwi śmiercią. „niema winy bez kary”. Osobą która dokonuje aktu kary jest mąż ( a właściwie jego zjawa) .
Zgodnie z wierzeniami ludowymi każdy czyn zostanie ukarany „ niema winy bez kary” .



Ballada „Świtezianka”
temat : nie dotrzymanie przysięgi
Młodzieniec (który był strzelcem) w borze spotyka tajemniczą dziewczynę. Jest nią tak zainspirowany że przysięga że nigdy jej nie zdradzi. Ona ogłasza że jeśli nie dochowa on przysięgi to spotka go sroga kara. Dziewczyna jest postacią bardzo tajemniczą. Postanawia sprawdzić młodzieńca, zamienia się w inną równie piękną dziewczynę i objawia się chłopakowi. Ten zapomina o złożonej przysiędze i daje się skusić dziewczynie. Biegnie za nią ale nagle ukazuje się „dziewczyna spod lasku”. dziewczyna karze go za złamanie przysięgi śmiercią. Jego dusza zostaje uwięziona pod modrzewiem a ciało zostaje złożone pod ziemią.
Motyw: za zdradę jest kara- tą kara jest śmierć.

Ballada „rybka”
Temat: uwiedzenia przez panicza wiejskiej dziewczyny .
W skutek tego uwiedzenia ona zachodzi w ciążę , on ją porzuca. Żeni się z kobietą równego mu stanu. Wiejska dziewczyna chcąc popełnić samobójstwo skacze do wody w skutek czego zamienia się w rybkę. Z wody wynurza się tylko wtedy gdy służący przynosi jej dziecko do nakarmienia. pewnego dnia sługa nie pojawia się z dzieckiem ponieważ panicz przyjeżdża do wioski ze swoją żoną i wybierają się na spacer nad jezioro. Sługa czeka i czeka w końcu zapada późny wieczór i sługa postanawia sprawdzić co się stało. Gdy dochodzi na miejsce zauważa ogromny głaz ( panicz wraz z żoną zostają zamienieni w kamień) a jezioro oraz rybka znikły. Nie zostało nic prócz głazu oraz sterty ubrań...
motyw? : za winę dokonała się kara... rybka zamieniła panicza w głaz razem z jego Bogu ducha winną żoną...


Ballada „ Świteź”
Temat(1): wyprawa nad jezioro Świteź aby odkryć dlaczego statki które na nie wypływają zostają zatopione.
Temat(2): Czasy legendarne Litwy, napaść Rusinów na Tu chana
Akcja: dzieje się to w okolicach Nowogródka nad jeziorem Świteź .
Motyw winy i kary .
Wina: napaść na bezbronne kobiety i dzieci
Kara: ŚMIERĆ
PODSUMOWANIE:
1. bardzo uproszczona moralność ludowa. Niema klasyfikacji win. Za wszystkie przewinienia jest jedna kara- śmierć. Jest to tak zwana pierwotna moralność ludowa.
2. Bardzo wyrazisty motyw natury. Wynik światopoglądu romantycznego. Romantycy
Traktowali naturę jako siłę działającą, aktywną . natura nie jest specjalnie przyjazna dla człowieka. Z natury wywodzą się te wszystkie fantastyczne postacie zawarte w balladach.
Człowiek nie może poznać tajemnic natury. Bywa ona złośliwa, prowokująca człowieka ( np. świtezianka prowokuje strzelca)
3. Natura jest siłą tajemniczą, karzącą. Cokolwiek nas otacza jest zagadką i od natury zależy czy tę zagadkę poznamy.
4. A. Mickiewicz dba o nastrój ballady.
5. Romantyczne postrzeganie świata mówi o możliwości kontaktu między dwoma światami.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Wiki




Dołączył: 23 Sty 2008
Posty: 23
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 1:32, 31 Sty 2008    Temat postu:

a tak swoją drogą to przestańcie się tak tu kurwić bo mnie wkurwiacie tylko głąby jedne.. xD
p.s resztę wstawię wam jutro bo to co zrobiłam przeslałam mojej cioci ( polonistka) żeby mi sprawdziła na podstawie jakiś błędów. Jutro na 1000% przed 17 wam to tu umieszczę. no i spokój!


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Pan Andrzej




Dołączył: 24 Sty 2008
Posty: 35
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Hogwart

PostWysłany: Czw 3:04, 31 Sty 2008    Temat postu: Epoki literackie

Epoki literackie w Polsce (daty graniczne, do romantyzmu):
1. Sredniowiecze - czesto okreslone jako “wieki srednie”. Jest najdluzsza epoka w dziejach. Zaczela sie od 476 roku, kiedy nastapil upadek cesarstwa zachodniorzymskiego. Jej zmierzch datuje sie wokolo XV wieku. Koniec sredniowiecza mogl byc spowodowany wynalezieniem druku przez Gutenberga w 1440 roku, wielkimi odkryciami geograficznymi (m.in. odkrycie Ameryki przez Krzysztofa Kolumba) i zdobyciem Konstantynopola, co spowodowal upadek cesarstwa bizantyjskiego.
2. Renesans (odrodzenie) – (fr. Renaissance) epoka, ktora wskrzesza idealy antyku. Idealy te mialyby posluzyc do odrodzenia takiego widzenia swiata, w ktorego centrum stoi czlowiek. Narodzila sie we Wloszech. Obejmuje XV i XVI w. Historycznym momentem zamykajacym epoke jest 1584 rok. Data smierci Jana Kochanowskiego.
3. Barok- nazwa pochodzi od barocco oznaczajacego nieregularnie rozwinieta perle. Jest to okres trwajacy od schylku lat 80. XVI wieku do lat 30. XVIII w. Z uwagi na rozleglosc (co najmniej 130 lat) w baroku wyroznia sie 3 fazy | >wczesny (od lat 80. XVI wieku po lata 20. XVIIw. obejmowala poezje mistyczno-metafizyczna (Mikolaja Sepa Szarzynskiego) nawiazujaca do sredniowiecznej filozofii < | >dojrzaly(obejmowala od polowy XVII w. do schylku lat 70., poeci (Jan Andrzej Morsztyn, Daniel Naborowski) siegneli do nurtu poezji marinistycznej, okres rozkwitu liryki barokowej< | >pozny (od lat 80. XVII w. do lat 30. XVIII w. czas kryzysu panstwa, najwybitniejsi tworcy tej fazy –Waclaw Potocki, Jan Chryzostom Pasek< |
4. Oswiecenie – nazwa pochodzi od swiatla, co wynika z negacja baroku. Jest epoka dwupradowa (klasycyzm i sentymentalizm). Mysliciele tej epoki cenili przede wszystkim przymioty rozumu. Ten termin nawiazuje do koncepcji Kartezjusza “swiatla naturalnego” jako tej cechy umyslu, ktora umozliwia poznawanie swiata. W Polsce postanowiono stworzyc dzielo naprawy panstwa. Sa cztery fazy oswiecenia | >wczesne *1730-1764, czas przed wstapieniem na tron krola Stanislawa Augusta Poniatowskiego, pojawila sie publicystyka Stanislawa Konarskiego (stworzyl Collegium Nobilium dla mlodych arystokratow) i Stanislawa Leszczynskiego (krol Polski), stworzono wtedy pierwsza publiczna Biblioteke Zaluskich i wychodza pierwsze czasopisma< | >dojrzale* 1764-1787, inicjatywy Stanislawa Augusta Poniatowskiego, rozwinelo sie czasopismiennictwo (m.in. “Monitor”), w 1765 powstal Teatr Narodowy, a w 1773 Komisja Edukacji Narodowej< | >okres Sejmu Wielkiego *1787-1795, zwiazany z Sejmem Czteroletnim (1788-1792) i insurekcja kosciuszkowska, czas publicystyki Staszica, Kollataja i Jegierskiego< | >schylek oswiecenia *1795 do lat 20. XIX w., wtedy dominowala tworczosc klasykow< |
5. Romantyzm – W Europie zawiera sie pomiedzy Rewolucja Francuska (1789) a Wiosna Ludow (1848). W Polsce byla rozprawa Kazimierza Brodzinskiego “O klasycznosci i romantycznosci tudziez o duchu poezji polskiej” (1818). Wtedy nastapil spor pomiedzy romantykami a klasykami. Romantycy bardziej cenili idealizm, uczucia, gatunki nieregularne. Glownymi kategoriami kultury romantycznej byly ludowosc, fantastyka, orientalizm, historyzm.Cezura (moment przelomowy) powstania listopadowego dzieli romantyzm na 2 fazy | >przedpowstaniowa * w 1822 pojawily sie dziela Adama Mickiewicza uwazane za poczatek romantyzmu pierwszy tom “Poezji”, Ballady i romanse”< | > popowstaniowa – trwajaca az do wybuchu powstania styczniowego 1831-1863. Wyrozniono wtedy dwa okresy:
-1831-1840-czas na emigracji (najwieksze dziala Mickiewicza, Slowackiego, Krasinskiego)
-1840-1863 – drugie pokolenie romantykow m.in. Lenartowicz, Norwid.
6. Pozytywizm
7. Mloda Polska
8. Dwudziestolecie miedzywojenne
9. Literatura wspolczesna


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Pan Andrzej




Dołączył: 24 Sty 2008
Posty: 35
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Hogwart

PostWysłany: Czw 3:10, 31 Sty 2008    Temat postu:

reszte dam juz dzisiaj po poludniu

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Wiki




Dołączył: 23 Sty 2008
Posty: 23
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 15:40, 31 Sty 2008    Temat postu:

jaaa...pierdole ale mi sis e niechce przepistywać tego na kompa.... mam do przepisania 5 kartek A4 qr... a tak w ogóle to czemu prawie nic tu jeszcze nie ma?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pierwsza33.fora.pl Strona Główna -> sesja Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3, 4  Następny
Strona 1 z 4

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin